Bon Tardi - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Bernice Garstenveld - WaarBenJij.nu Bon Tardi - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Bernice Garstenveld - WaarBenJij.nu

Bon Tardi

Door: Bernice Garstenveld

Blijf op de hoogte en volg Bernice

19 Februari 2015 | Curaçao, Curaçao

Jeetje, het is alweer een tijdje geleden dat ik een reisverslag getypt heb...
Zal dan ook maar snel beginnen want ik kan jullie al vertellen, heb een hoop meegemaakt en gedaan de afgelopen dagen:)

Dinsdag 10 februari ging om 05:45 uur de wekker omdat Christa en ik naar stage moesten. Het was onze eerste dag dus wij wilden natuurlijk niet te laat komen. Om kwart voor zeven waren wij op school en daar heb ik met mijn mentor Carien de dag doorgesproken. Om 07:10 uur begon de school en kwamen de schatten van groep 4b binnen. Nadat ze gezamenlijk: "Goeiemorgen juffrouw Carien en juffrouw Bernice" hadden gezegd kon de dag beginnen. Ik kreeg meteen de vraag van de andere leerkrachten van groep 4 of ik, samen met de andere twee stagiaires, even iets in elkaar wilde zetten voor Valentijnsdag. Op school wordt hier namelijk veel aandacht aan besteed. Er is een grote voorstelling en alle kinderen kunnen lekkernijen kopen. Dus samen maar even een gedichtje geschreven en dit uitgewerkt op drie mooie, rode harten. Toen ik weer terug was ik de klas vroeg mijn mentor of ik even een lesje wilde geven. En natuurlijk wilde ik dat wel.. Dus zonder voorbereiding, voorkennis of enige andere informatie ben ik maar begonnen aan de taalles. Wonder boven wonder verliep de les best goed en de leerlingen vonden het ook wel leuk.. Nou ja dat zeiden ze, of het ook echt zo is dat weet ik natuurlijk niet:)
Verder heb ik vooral veel gekeken in de klas en de namen van de leerlingen uit mijn hoofd geleerd want als juf moet je natuurlijk wel al die Antilliaanse namen kennen en ook nog eens goed uit kunnen spreken.
In de pauze kwamen er opeens kinderen uit een andere klas binnen om de juffen te trakteren. Het is hier normaal dat als een leerling jarig is alle juffen ook een traktatie krijgen (lees: taart, koeken etc.) Maar met een school waar ongeveer 700 leerlingen opzitten is het bijna onmogelijk om één dagje zonder traktatie door te brengen en een traktatie weigeren is geen optie. Dus daar gaan mijn goede voornemens om zo min mogelijk te snoepen;(
Aan het einde van de stagedag nog even een "vergadering" bijgewoond die ging over een nieuw project: "De bloemetjes en de bijtjes". Ik heb mijn ogen uitgekeken.. Antilliaanse vrouwen die een discussie voeren zijn soms echt lachwekkend:)
Dinsdagavond toch nog maar even met een paar huisgenoten naar The Alley geweest. Dit is een kleine discotheek in Willemstad. Ik had in de planning om netjes om half 11 thuis te zijn omdat ik de volgende dag toch echt weer naar stage moest maar het was helaas te gezellig en half 11 is niet gelukt...

Ook woensdag hadden Christa en ik stage. De wekker ging weer vroeg dus lichtelijke opstartproblemen waren dan ook het gevolg van de vorige avond. Maar toch heb ik een leuke en leerzame stagedag gehad. Heb al verschillende lessen mogen geven en leer de leerlingen ook steeds beter kennen. Het is toch wel even wennen want het onderwijs is hier toch wel een beetje anders. De eerste grote verandering is dat ik geen digibord in de klas heb maar een krijtjesbord. Verder worden alle lessen klassikaal gegeven en zijn er bijna geen extra materialen voor de leerlingen. "Het is dus echt roeien met de riemen die je hebt". Aan het eind van de stagedag kon ik zeggen:: Ziezo ik heb vakantie:) Ik loop namelijk drie dagen in de week stage en laat het nou zo zijn dat ze hier in Curacao ook carnaval vieren en daarvoor een week vakantie hebben.

Maar voordat ik ook carnaval kon vieren kwam op vrijdag de klapper van de week!! Ga er maar even voor zitten want het is een best verhaal..
Christa en ik hebben hier op Curacao een leuk autootje gehuurd zodat we lekker kunnen rondrijden op het eiland. Laat het nou zo zijn dat vrijdagochtend een aantal inwoners van het eiland onze auto ook heel mooi vonden. Zo mooi zelfs dat ze geprobeerd hebben om de rechtervoordeur open te breken. Ja je leest het goed.. Ze hebben geprobeerd de deur open te breken. Dit is ze niet gelukt maar het gevolg is wel dat Christa en ik vrijdagochtend wakker werden met de mededeling dat onze auto nu plaatselijke airco heeft en we het raampje dus niet meer open hoeven te doen als we frisse lucht in de auto willen hebben. Toch lichtelijk geschrokken hebben we de wegenwacht (199) gebeld, zijn we naar onze verhuurder geweest, de garage bezocht en daar de deur terug laten buigen. Tot slot zijn we op het politiebureau gestrand om daar aangifte te doen van inbraak. Het is nog even afwachten wat de schade precies is maar waarschijnlijk moet er een volledige nieuwe deur in.. Dus als u nog een vrije gift wilt doen, dit kan op giro: HelpBerniceAanEenNieuweAutodeur is vanaf nu geopend.

Na al het geregeld rondom de auto was het vrijdagavond dan toch echt tijd voor carnaval. Via een huisgenootje konden wij drie dagen (vrijdag, zondag en dinsdag) bij de Amstel stand staan om daar te genieten van het weer, de drankjes en natuurlijk de carnavalsoptocht. Vrijdagavond was er de Teenparade. De jongeren van Curacao liepen hierbij in een optocht langs alle stands die gebouwd waren langs de weg. Met veel Carbische muziek en lekkere drankjes hebben wij ons deze avond goed vermaakt:) Zondag was het tijd voor de grote optocht. Met ongeveer 30 graden stonden wij bij de Amstel stand te kijken naar de optocht. Hier gaat het niet om de versierde carnavalswagens maar om de groepen die rondom de wagens lopen. Iedereen die meeloopt in de optocht heeft een mooi, handgemaakt, pak aan en door de Caribische muziek danst iedereen mee. Het was echt heel leuk om te zien dat al die mensen zoveel plezier hadden ondanks dat ze een optocht van 8 km moesten lopen....
Dinsdagavond was de afsluitende avond. Dezelfde optocht als zondag trok door de straten alleen alle pakken waren versierd met lampjes. Aan het einde van de avond rond 24:00 uur werd koning Momo, een pop, verbrand en hiermee was het carnaval dan toch echt afgelopen.

Verder heb ik nog "gewinkeld" in Punda en bij het zuikertuintje (een soort winkelcentrum). Toch grappig om te zien.. Ik zit aan de andere kant van de wereld en nog kom ik bekende winkels tegen (Bruna, DA, Jamin en de Albert Heijn).

Ook heb ik al verschillende strandjes bezocht in de twee weken die ik nu hier zit. Ben al bij Grote Knip, Lagun, Cas abao, Kokomo, Zanzi en Mambo geweest. Er zijn nog genoeg strandjes waar ik niet geweest ben dus de komende weken ga ik die allemaal nog bezoeken:)

Ziezo nu hebben jullie wel een beetje een idee hoe mijn week er uitgezien heeft..

Ga dit weekend nog iets heel leuks doen..
Met een aantal huisgenoten en andere studenten die op het eiland verblijven gaan we overnachten op Klein Curacao. Dit is een eiland ongeveer 25 km van de kust van Curacao en daar woont niemand. Ben heel benieuwd hoe het zal zijn: snorkelen, barbecueën, kampvuur, feestje en slapen op het strand..

Ik zal jullie volgende week vertellen hoe het was en ga nog een poging doen om foto's bij dit verslag te plaatsen. Maar hier hebben we een Antilliaanse Wifi verbinding dus die werkt alleen al ie zin heeft.

Liefs, Bernice

  • 20 Februari 2015 - 03:52

    Marvin:

    Goed om te lezen dat je het zo naar je zin hebt! Klinkt allemaal geweldig. Veel succes en plezier nog verder en met die auto komt het vast goed!
    Groetjes uit het zonnige Pai (noord-Thailand)

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Bernice

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 358
Totaal aantal bezoekers 6725

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 30 April 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: