Stage en co - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Bernice Garstenveld - WaarBenJij.nu Stage en co - Reisverslag uit Curaçao, Curaçao van Bernice Garstenveld - WaarBenJij.nu

Stage en co

Door: Bernice Garstenveld

Blijf op de hoogte en volg Bernice

05 Maart 2015 | Curaçao, Curaçao

Inmiddels zit ik alweer een maand op Curacao en heb het gevoel dat de tijd voorbij vliegt!!!

Op stage gaat alles goed. Mijn mentor Carien is heel tevreden en ik ben inmiddels wel een beetje gewend aan de Antilliaanse manier van lesgeven. Voorafgaand aan mijn reis was mij al wel verteld dat het heel anders zou zijn maar nu ik ook daadwerkelijk lessen geef en voor de klas sta merk ik het ook.

Hier wordt vooral klassikaal lesgegeven. In Nederland ben je druk met niveaugroepen, verlengde instructies en plusopdrachten. Nou ik kan je vertellen daar doen ze hier niet aan. Iedereen maakt dezelfde opdrachten en volgt hetzelfde programma. Natuurlijk heb ik ook kinderen in mijn klas zitten die niet zo goed mee kunnen komen en ik merk dat ik het echt lastig vind dat ik daar niet zoveel aan kan doen. Ook mijn mentor vindt dit wel lastig en vooral frustrerend, heeft ze mij verteld maar het is niet anders… “Zo gaat het hier”. Er worden wel nieuwe dingen geïntroduceerd zoals het directe instructiemodel (wordt in Nederland echt al heel lang gebruikt) maar het blijft dan ook bij die ene introductie. Door de school wordt zo’n vernieuwing dan niet echt doorgevoerd en hierdoor verwaterd het dan weer. Wel heeft de school een groot computerlokaal met jawel, een digibord. Ik heb in mijn klas alleen een krijtjesbord dus ik ben heel blij dat ik met mijn stageklas van 29 kinderen, één keer in de week, drie kwartier naar dit lokaal kan gaan om ze te laten computeren en om dingen op het digibord te doen.
Binnenkort start het project “de bloementjes en de bijtjes” op stage en ik ben heel benieuwd hoe dit zal verlopen. Het lijkt mij erg leuk maar ik heb al wel gemerkt dat het binnen de school voor een hoop onrust zorgt. Tijdens de vergadering over dit project is dat me wel duidelijk geworden. Ik loop namelijk stage op een Protestant Christelijke school en de ene leerkracht heeft iets meer met de bijbel dan de andere. Hierdoor zijn er al verschillende discussies ontstaan over wat je als leerkracht wel en niet aan de kinderen kan en mag vertellen!! Persoonlijk vond ik het best bijzonder omdat ik in Nederland nooit gemerkt heb dat zo’n onderwerk voor heel veel onrust zorgt. Maar we zullen zien:)

Wat ik ook nog wel bijzonder vind ik dat de ouders en de leerlingen de leerkracht nog steeds met u aanspreken. In Nederland is dit bijna niet meer voor te stellen..

Verder vind ik stage echt heel leuk, ik mag veel lessen geven en ken inmiddels alle namen van de leerlingen. Dit duurde iets langer dan in Nederland omdat er een paar exotische namen tussen zitten. Ik kan heel goed overweg met mijn mentor en de klas ik echt super leuk! Vooraf werd mij verteld dat ik heel streng moest zijn naar de leerlingen en dat vond ik wel een beetje lastig omdat ik dus echt niet streng kan zijn. Als ik probeer streng te zijn dan is het een groot toneelstuk maar ik moet zeggen het valt reuze mee. Wat ik vooral heb geleerd is dat ik heel duidelijk moet zijn naar de leerlingen. Als ik dat doe, doen zij wat ik van ze verwacht en hebben we een leuke ochtend want ze gaan hier van 07.10 tot 12.10 uur naar school.

Nu genoeg over stage, ik zal binnenkort even wat foto’s uploaden van mijn lokaal, de school etc.

Deze week heb ik ook nog wel weer het een en ander gedaan en beleefd.
Zo gingen we op een woensdagavond naar Cabana om de verjaardag van een huisgenoot te vieren. Wij gaan wel vaker naar Cabana maar deze avond hadden we de lounge afgehuurd en gingen we met het hele huis ernaar toe. Cabana is best een beetje chique dus we hadden afgesproken dat iedereen zich netjes zou aankleden. De overhemden, jurkjes en de hakken werden uit de kast gehaald en iedereen zag er toch best een beetje chique uit. Het was eigenlijk gewoon een hele gezellige avond!!

Ook ben ik met Merlin, Lisanne en Anique naar de dierentuin geweest. Nou ja dierentuin.. Laten we zeggen dat het zo genoemd wordt omdat er apen, flamingo’s en krokodillen zijn maar het leek meer op een kinderboerderij:) Het was wel leuk maar het was zo klein dat we met een half uurtje alles wel gezien hadden. Er waren in totaal iets van 8 apen, vier ezels, een paar vogels, een puma die lichtelijk overgewicht had en ook nog eens astmatische aanvallen heeft, een paar flamingo’s die stonden te chillen op één poot, eenden, ganzen, pauwen en twee krokodillen. Na de dierentuin was het tijd voor het Cabana beach festival. Precies.. beacht festival, een feestje op het strand. Dj, zonnetje, drankje en genieten. De perfecte ingrediënten voor een leuke middag/avond. Het was ook echt heel leuk maar het enige probleem was dat de zon geen zin had in een feestje. Het heeft serieus ongeveer de hele avond geregend!! Sta je dan in je korte broek en hemdje op het strand. Je raad het al natuurlijk… Helemaal doorweekt maar dat mocht de pret niet drukken. De dj bleef draaien en het werd toch nog een groot feest.

Dinsdagavond ben ik nog naar de film geweest met een paar huisgenoten!! Ik kan je zeggen de bioscoopstoelen zijn echt super chill hier… Alleen daarvoor al zou ik vaker naar de bios gaan. We hebben de film Taken 3 gezien. Nou hoor en zie ik een aantal mensen denken.. Bernice naar een Amerikaanse, iets wat voorspelbare actiefilm?? Jazeker dat heb ik gedaan en ik moet zeggen dat ik het best een leuke film vond.

Dan komt nu de KLAPPER VAN DE WEEK… Ik had de vorige keer al verteld dat er iemand geprobeerd heeft om in te breken in onze auto. Nou, vannacht was het weer raak. Dit keer hebben ze niet de moeilijke maar de makkelijke manier uitgevoerd. Er is geprobeerd om het achterruitje in te slaan. Maar net zoals de vorige keer hebben ze de klus niet afgemaakt!! Toch een beetje raar… Een ruitje intikken lijkt me toch niet zo moeilijk en dan halverwege stoppen?? Ik denk dan: “Blijf dan van de auto af”. Maar goed.. het is natuurlijk super vervelend en ik hoop maar dat het ons dit keer niet zoveel geld gaat kosten!!

Ik laat jullie snel weer wat van mij horen,
Liefs Bernice

  • 06 Maart 2015 - 06:52

    Kim:

    Haa die Ben!

    Jeetje jullie hebben wel pech met die auto zeg.
    Het is voor mij echt super leuk om te lezen hoe je stage beleefd. Zooo herkenbaar van Suriname.
    Het scheelt enorm dat je goed met je mentor op kunt schieten, fijn! En dat je klas zo leuk is!
    Zag op facebook al een paar feest foto's voorbij komen! Gaaf, feesten kun je daar wel!

    Geniet nog maar lekker, we zijn zo weer thuis!
    Binnenkort maar even keertje skypen!

    Dikke kus,
    en een knuffeltje van ons!

  • 14 Maart 2015 - 22:56

    Anne Hartjes:

    Bernice, wat schrijf je leuke verslagen en wat zou ik graag een kijkje in je klas nemen. Wat een verschil met hier. Heb zelf net de groepsplannen weer klaar en ben weer druk aan de slag met zorg- en plusgroepen...
    Heerlijk dat je naast je stage ook nog tijd hebt om volop te genieten van het mooie weer, het prachtige land en de gezellige mensen om je heen.
    Veel plezier nog en we blijven je volgen!
    Groetjes Anne

  • 15 Maart 2015 - 13:36

    Lucie Ottink:

    nou Bernice zo te lezen gaat het je goed daar en natuurlijk je moet zo veel mogelijk alles bekijken als je tijd hebt. dat heb je al aardig gedaan.
    Bij deze dan nog gefeliciteerd en dat je in juli kunt afstuderen.
    die auto eerst de deur nu het raam volgende keer kofferbak? ik hoop het niet de groeten van ons allemaal geniet er nog van doeiiii

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Curaçao, Curaçao

Bernice

Actief sinds 01 Feb. 2015
Verslag gelezen: 283
Totaal aantal bezoekers 6742

Voorgaande reizen:

02 Februari 2015 - 30 April 2015

Mijn eerste reis

Landen bezocht: